26 september, 2009

Ubuntu 9.10 (alpha 6 met updates) getest

In mijn vorige post rapporteerde ik dat het standaardthema in Ubuntu 9.10 (zoals gewoonlijk) veranderd was. Nu is ook de achtergrond onder handen genomen:



Iets waar ook een controverse rond was was bijvoorbeeld de Ubuntu Software Store - wel, die heeft nu een andere naam gekregen, dat las ik op OMG! UBUNTU!

Dat even terzijde - een belangrijke feature, waar ik persoonlijk problemen mee heb gehad is met geluid. Precies. Het geluidsintellingen-dialoogvenster is veel beter ingericht. Hier kan je ook instellen wat je wilt horen in plaats van die system beep die je vroeger had (zie ook vorige post).



Dat ziet er allemaal heel lekker uit. Hieronder nog meer screenshots. Uiteraard zijn de standaardfeatures allemaal daar, zoals onder andere Mahjongg! En kijk volledig beneden, de prachtige iconen die ik al eerder toonde. Deze set heet Humanity, en zit standaard in Ubuntu!

Het systeem draait vlotjes, zelf in mijn virtuele omgeving met 256 MB RAM. Metacity zorgt ervoor dat grafische effecten opstaan in VirtualBox en alles ziet er zo gelikt uit. Het donkere gevoel dat ik heb bij Vista en 7 is weg, en het is een aangenaam warm gevoel om naar deze desktop te staren.

OS X komt nogal koeltjes over (serieus, Snow Leopard, en grijze kleurtjes?) en Windows komt duister over. Maar Ubuntu is kleurrijk en verwelkomend. Feit is, je kan Ubuntu volledig inrichten in welke kleur je ook wilt - als je blauw mooier vindt, kies dan voor de blauwe kleuren. Dat is ook iets waar ik van hou in Ubuntu: van de personalisatie!

Ongelofelijk gelikt.
Ongelofelijk gelukt!

Gefeliciteerd, Ubuntu team, voor wat mogelijk de beste Ubuntu release wordt! :)

Nu heb ik nog een vraag voor mijn lezers: wat vinden jullie de beste vernieuwing ooit in Ubuntu? Misschien is het iets dat recent vernieuwd is, of misschien is het iets dat al een hele tijd in Ubuntu zit maar wat je geweldig vindt.


3 opmerkingen:

Daniel zei

De beste vernieuwing ooit voor mij is alweer een paar versies terug, namelijk standaard ondersteuning voor NTFS-schijven (lezen en schrijven).

Vanaf dat moment kon ik pas echt gaan spelen met Ubuntu als dual boot en toch bij mijn bestaande bestanden komen. Om zo later definitief de overstap naar Ubuntu te kunnen maken.

Inmiddels helemaal geen behoefte meer aan NTFS dus. Als tweede optie ga ik voor de compositing op de desktop (Compiz Fusion), waardoor Ubuntu net zoveel 'bling' kan hebben als waar de gebruiker behoefte aan heeft.

Jaapz zei

Beste veranderingen in nieuwe releases zijn natuurlijk de updates waardoor nog meer randapparatuur ondersteund word!

Anoniem zei

Moeilijke vraag, ik gebruik ubuntu pas sinds 8.04. Maa het beste tot dan toe is meer hardware ondersteuning denk ik...