19 september, 2009

Games, games, games...

Ik heb een hele tijd niet geblogd over Linux. En hoe komt dat? Wel, ik heb voornamelijk vakantie genomen in juli en augustus - heerlijk. Ik heb Windows 7 getest, en daar werk ik tegenwoordig veel mee, dat is omdat ik het aan het testen ben. Ik heb ook games gespeeld, daar gaat het nu over. Wel, ik ga gewoon wat screenshots posten want een foto zegt meer dan duizend woorden:

De slag om Wesnoth (http://www.wesnoth.org/) - een tactisch spel (ik heb vernomen dat er ook een versie voor de iPhone/iPod touch uitkomt, als je een iPhone/iPod touch hebt, dan kan je de volgende thread hier volgen. Daar is het spel niet gratis maar wie wil er niet een paar euro's neerleggen voor zo'n excellent spel. Dat de maker daar geld voor vraagt is ook compleet legaal en toegestaan door de GPL - meer info vind je daar ook in de thread)

AssaultCube (http://assault.cubers.net/) - een FPS.

Cube 2: Sauerbraten (http://www.sauerbraten.org/) - een FPS.

Nexuiz (mijn persoonlijk favoriet) (http://www.alientrap.org/nexuiz/) - een heel snelle FPS.


All deze games werken op Linux, OS X en Windows. Check de websites voor meer info. De downloadgrootte van deze games is niet min en varieert van 200 MB tot 800 MB.

Zoals ik al zei, het heeft geen zin om uitleg hier te posten, ga gewoon even naar hun website en show 'em some love! :) Het zijn allemaal topgames dus ze zijn de moeite waard!

Een andere freeware game waar ik ook naar uitkijk is 0 AD... (klik op het linkje voor screenshots & game info) Of dit spel uitkomt voor Linux weet ik niet, maar het ziet er verdomd goed uit. Freeware - en de broncode is ook open source uitgegeven geweest ergens in juli dit jaar. Goed nieuws voor de RTS fans! Het spel is wel nog niet uitgebracht!

Update: meer informatie over het open source gedeelte vind je hier: http://os.wildfiregames.com/

Update 2: hier even een screenshot van wat ze tot nu al verwezenlijkt hebben:


Veel gameplezier! En binnenkort kan je nog meer updates over Linux verwachten, zeker nu Karmic Koala op komst is en verwacht wordt eind oktober. Ook een artikel over Windows 7 en Ubuntu en hoe ik de twee de voorbije maanden heb gebruikt zal binnenkort hier ook te lezen zijn.

2 opmerkingen:

René Steetskamp zei

0 AD ziet er geweldig uit, maar ik geloof niet dat er al iets speelbaars is voor gewone stervelingen. Of zie ik iets over het hoofd?

Nico Verbruggen zei

Precies, de ontwikkelaars zijn er nog druk mee bezig, dus nog even wachten op een release. En dat kan nog even duren geloof ik... Als het hen lukt hebben ze direct de grafisch mooiste open-source strategy game gemaakt.