31 oktober, 2009

Palimpsest Disk Utility

Ik ga Ubuntu 9.10 niet uitgebreid reviewen hier, want ik heb al de nieuwe look en features beschreven in mijn vorige post en er zijn al genoeg reviews te lezen op andere blogs. Het zit namelijk zo: Ubuntu is beter geworden, en veel meer moet daar niet bij uitgelegd worden. Ik wil het wel hebben over een nieuw programma - dat overigens al in Fedora 11 zat, een hele tijd geleden dus - dat nu ook in Ubuntu 9.10 zit: Palimpsest Disk Utility. Of zoals je het terugvindt in het menu: Systeem > Beheer > Disk Utility.


Ik ontdekte hierdoor dat mijn schijf faalde (zou kunnen falen, technisch gezien)! Maar dat ontdekken deed ik niet nu, dat deed ik een maand geleden. Ik testte Fedora 11 op een USB-drive, om mee te nemen voor dat vrij uur (springuur) op school. Na de installatie probeerde ik de USB-drive eerst op mijn fysieke computer en tot mijn verbazing zei Palimpsest dat mijn disk faalde!

Ik kocht onmiddellijk een nieuwe schijf van een TB en hield me gereed voor het falen van mijn harde schijf. Ik maakte prompt een extra backup (backups doe ik op mijn externe harde schijf, ongeveer maandelijks, sensitieve data is altijd up-to-date) en zou zien hoe lang het zou duren voordat de schijf het zou begeven.

Zelfs vandaag werkte ze nog perfect, zonder falen. Maar vandaag installeerde ik Ubuntu 9.10 op mijn nieuwe schijf, samen met Windows 7 ernaast - voor de games die ik niet 100% kan draaien op Ubuntu - en gooide ik de andere schijf eruit. Maar als ik die Utility niet had gehad, zou ik waarschijnlijk binnenkort aan dataverlies lijden en zou ik een nutteloze computer hebben.

Nu zijn mijn disks in orde, en weet ik zeker dat mijn disk niet faalt. Het is wel handig om te testen of je disks wel in orde zijn. En Ubuntu bevestigde ook nog dat de disk defect was toen ik de data kopieerde van de andere harde schijf. Ik doe altijd een clean install van Ubuntu, en nu kon ik gewoon van de andere schijf kopiëren naar de nieuwe. Oef. Een probleem vermeden!




De conclusie? Wel, allereerst: maak een backup! En dan: controleer of je disk defecten vertoont, en vervang je disk tijdelijk als Ubuntu zegt dat er een mogelijkheid is tot falen.

Mijn andere harde schijf zit nog steeds in mijn computer, ontkoppeld, maar die zal zeker niet meer gebruikt worden. Er staat wel nog Ubuntu 9.04 in zijn volledigheid op, mocht ik die nog nodig hebben in een of andere situatie.

Wat Ubuntu 9.10 betreft: heel goed gedaan van Canonical. Ik ben heel tevreden, de opstart-tijden zijn goed, en het systeem is lekker responsief. Ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt.

2 opmerkingen:

Unknown zei

En heb je de "falende" schijf eens met een disk utility getest? Ik krijg er foute waarschuwingen...Vraag mij niet hoe ik dat weet...

Groeten,
....Lutz

Nico Verbruggen zei

Ja, de schijf was absoluut zeker aan het falen. Ik heb er verschillende disk utilities op los gelaten (o.a. Windows' checkdisk die ook klaagde - misschien geen goed voorbeeld) en die zeiden allemaal dat de schijf kapot was. M'n nieuwe schijf bijvoorbeeld werkt perfect volgens diezelfde disk utilities.

Ik heb ook wel berichten gelezen over foute waarschuwingen (dat was wel een hele tijd geleden) op de fora van Fedora van mensen die foute waarschuwingen kregen. Daarom had ik dus ook de extra disk utilities geprobeerd.

De desbetreffende bug:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-disk-utility/+bug/438136