22 februari, 2009

Mijn ervaringen met Linux

Songbird, mijn huidige mediaspeler die op Linux werkt. (en ook op Windows en OS X, als je geïnteresseerd bent)
De introductie met Linux

Ten tijde van Windows XP (2001) had ik al even een Linux-distro geprobeerd – nu, acht jaar later ben ik een vaste gebruiker van Ubuntu (gelanceerd in 2004). Oorspronkelijk heb ik verschillende distributies gebruikt, de eerste was openSUSE en ik was niet echt verbaasd of onder de indruk van Linux.

Linux, enkele jaren later

Toen ik een tijd later terugkwam om Linux te testen, was ik snel verbaasd door de ongelofelijke vooruitgang die de Linux-distro's (ja, zo heet dat tegenwoordig) hadden geboekt.

Ik begon onmiddelijk met testen. Hieronder mijn eerste indrukken van enkele populaire distributies. Let wel op dat ik enkele distro's oversla zoals PCLinuxOS, !

Ubuntu

De versie die ik het eerst probeerde was versie 7.04, en dan heb ik ongeveer een jaar en een half gewacht op de versie die mijn hardware feilloos ondersteunde. Ik ben nu op het moment een gebruiker van Ubuntu, versie 8.10. Heel stabiel, gebruiksvriendelijk en geschikt voor beginners.

Fedora

Omdat Ubuntu 8.04 niet overweg kon met mijn router, besloot ik om Fedora te testen, want ik had al heel veel goeds van Fedora gehoord. En ja hoor, Fedora ondersteunde die router van me. Fedora heeft een tijdje op mijn pc gestaan, en dan heb ik Fedora weer verwijderd.

Debian

Debian is de steen waarop Ubuntu is gebouwd, een rotsvaste distributie met weinig bugs, omdat de software eerste bugvrij moet zijn, en dan pas actueel. Perfect voor de gebruiker die alleen met stabiele software wilt werken. Debian is wel iets minder gebruiksvriendelijk dan Ubuntu, maar hier is ook verandering in gekomen met versie 5.0, die 'Lenny' heet.

Mint

Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu (en dus ook op Debian) en is ongeveer even gebruiksvriendelijk als Ubuntu. Mint wordt soms gezien als Ubuntu met enkele veranderingen, wat ook klopt. Mint is aan te raden als je direct aan het werk wilt gaan, met codecs, etc. Mint heeft een community die veel inspraak heeft op de ontwikkeling van Mint.

Mandriva

Mandriva is een commerciële distributie, maar daardoor komen er ook codecs meegeleverd (maar als je codecs wilt, dan kies je toch gewoon Mint?) - het grootste voordeel van Mandriva is, wanneer je Mandriva koopt, je volledige ondersteuning hebt. Een pluspunt voor de ondersteuning, die je soms moet verkrijgen via fora.

Gentoo

Gentoo is niet voor de beginners, en daarmee word je snel geconfronteerd wanneer je het systeem probeert te installeren. Gentoo wordt geleverd met XFCE, een lichtgewicht omgeving, die heel goed werkt. Gentoo moet snel zijn, en dat merken we ook.

Conclusie

Iedere persoon zijn eigen distributie. Je kunt natuurlijk zelf instellingen aanpassen. Hieronder de belangrijkste features “out-of-the-box”, tenslotte kan je zelf instellingen aanpassen zodat je de beste programma's/features van elke distro kan kiezen en toepassen. We laten je niet langer in spanning:

Stabiliteit: Debian (of Debian gebaseerd: Ubuntu, Mint)

Gebruiksvriendelijk: Ubuntu, Mint

Geavanceerd: Debian, Gentoo, Fedora

Commercieël: Mandriva

Ondersteuning: Alle distributies, met comm. ondersteuning: Mandriva

Drivers: Alle distributies, is afhankelijk van distributie

Voor meer research raad ik deze site aan: www.distrowatch.com.

Geen opmerkingen: