01 augustus, 2011

Android 2.3 getest! (met Samsung's TouchWiz) - Korte review met screenshots



Een paar dagen geleden kocht ik mezelf een Samsung Galaxy Gio. Dit is een telefoon waarop Android draait, en sinds Android ook gebaseerd is op Linux, dacht ik hiervan even een review te schrijven.

Het is al even geleden sinds ik nog een artikel postte, en dat is omdat ik niets interessants meer vond om te reviewen.

Vanaf nu komen er ook Android posts op deze blog. Dit is de eerste van waarschijnlijk vele posts.

TouchWiz

Samsung zorgt voor een custom UI op Android, de zogeheten TouchWiz. Ik heb nooit een vanilla Android gebruikt, dus ik kan niet echt weten hoe dat zit. Op mijn telefoon lijkt de UI vrij duidelijk en overzichtelijk.

Het lockscherm op mijn telefoon.
Android ondersteunt live widgets, iets wat op iOS niet ondersteund wordt.
Homescreens, net zoals bij iOS.

Performance

De Gio is niet bepaald een duur model wat smartphones betreft, dus de performance is niet ongelofelijk. Verwacht geen 3D performance. Maar deze review gaat eigenlijk over Android, dus ik wil nog een paar dingen aanhalen waar ik heel tevreden over ben. Ik zal nu even de dingen oplijsten waarom Android in sommige vlakken beter is dan iOS.

Beter dan iOS, op sommige vlakken


Met Android kan je kijken welke apps je batterij juist leegzuigen. Ook taakbeheer is erg welkom, multitasking verloopt prima en de notification bar is ook heel welkom. Geheugenbeheer en opslagbeheer is ook heel welkom!

Kijk even na welke programma's of functies je GSM leegzuigen.
Beheer je RAM-geheugen en wis wat je wilt wissen.
Raadpleeg tot in de detail de opslagcapaciteit van je telefoon.
Bestandsbeheer op een telefoon. Handig. File system access!
Download apps via de Android Marketplace.

Slide down notificaties. Handig. Vanaf hier kan je ook WiFi, Bluetooth, GPS, Geluid en auto-rotatie snel kiezen.
Conclusie


Hoewel deze telefoon niet de krachtigste ooit is, merk ik op dat ik heel tevreden ben met Android op mijn Gio. Een krachtige UI en vrij snelle performance voor de dagelijkse dingetjes maakt het dat ik graag met deze telefoon werk. Ik mis wel opties om de look van de telefoon te veranderen, maar dat is niet echt nodig. iOS heeft deze functionaliteit immers ook niet. De notificatiebalk is ongelofelijk handig en mijn persoonlijke favoriet.

Als je het geld niet hebt om een dure Apple iPhone te kopen zou je zeker voor een Android telefoon moeten gaan van bv. Samsung, HTC of van Google zelf.

Geen opmerkingen: