27 augustus, 2010

Equinox en Faenza voor een nieuwe frisse look

Equinox (een thema voor GTK) en Faenza (een iconenthema voor GTK) bestaan al een tijdje, maar vandaag kreeg Faenza een behoorlijke update en wordt het écht de moeite om over te schakelen naar deze nieuwe look. Faenza werd al een tijdje geleden aangeraden op OMG! Ubuntu, trouwens.

Faenza-iconenthema zie je bovenaan in het paneel, en het GTK-thema in actie is Equinox.
Zin in een nieuw thema? Hier gaan we. Stap 1: We gaan de PPA toevoegen aan Ubuntu zodat we altijd de laatste updates voor Equinox & Faenza krijgen. Open een terminal en typ:
 sudo add-apt-repository ppa:tiheum/equinox
Even een terminal openen en de bronnen toevoegen
Het importeren zou gelukt moeten zijn.

Installatie: (met dank aan lezer nirwana om te zeggen dat de instructies niet helemaal duidelijk waren)

Via een terminal:  
sudo apt-get update && sudo apt-get install gtk2-engines-equinox equinox-theme equinox-theme-ubuntu faenza-icon-theme
Via synaptic: Installeer de volgende pakketten:

- equinox-theme
- equinox-theme-ubuntu
- faenza-icon-theme
- gtk2-engines-equinox

Via Ubuntu softwarecentrum: Even afmelden om de PPA's in het softwarecentrum in te laden. Dan kan je via het softwarecentrum de pakketten uit de PPA's van equinox installeren.

De nieuwe bronnen toepassen in het softwarecentrum
Okee, nu dat achter de rug is kan je het nieuwe Equinox thema toepassen! Je kan dit snel doen door rechts te klikken op je bureaublad en 'Werkbladachtergrond wijzigen' te kiezen. Dan komt het venster met 'Uiterlijk-voorkeuren' tevoorschijn en daar kies je de tab 'Thema' en daar vind je de Equinox-thema's.

Uiterlijk-voorkeuren waar je je thema kunt veranderen
Equinox-thema met Faenza iconenset
Er is ook een Ambiance-thema dat Ubuntu-achtiger is en het Ubuntu iconenthema gebruikt:
Ambiance Equinox-thema met Ubuntu Humanity iconenset

2 opmerkingen:

nirwana zei

Volgens mij vergeet je te vermelden dat je alle onderdelen vanuit de toegevoegde repository moet installeren. Ik heb eerst via Systeem > Beheer > Softwarebronnen de repository toegevoegd: ppa:tiheum/equinox

Vervolgens heb ik via Synaptic alle software in die repository geïnstalleerd:
- equinox-theme
- equinox-theme-ubuntu
- faenza-icon-theme
- gtk2-engines-equinox

Daarna heb ik via Systeem > Voorkeuren > Uiterlijk de Equinox-thema's bekeken.

Bij sommige thema's werd aangegeven dat ik nog Humanity of Humanity-Dark iconen nodig had. Daarom heb ik via Synaptic ook het Humanity-pakket geïnstalleerd. Daar zitten ze beiden in.

Een reboot was uiteindelijk niet nodig en ik kon de diverse thema's toepassen. Ze zien er inderdaad mooi uit. Bedankt voor de tip.

Nico Verbruggen zei

@nirwana:

Ik was misschien niet erg duidelijk in de post over het installeren, en dat heb ik ook aangepast in m'n post zodat het iets duidelijker is.

Bedankt voor je reactie!