27 februari, 2010

Fonts in OpenOffice.org

OpenOffice.org is zonder twijfel voor mij de beste office suite voor Linux. Helaas hadden alle vorige versies een irritant probleem: de toepassingen van OpenOffice.org 3.1 en vroeger konden niet omgaan met de open font standaard... OpenType was namelijk niet ondersteund.
 
Nu, in versie 3.2 is dit anders. Ik installeerde versie 3.2 op Ubuntu 9.10 en testte de ontwikkelingsversie in Lucid - en ik kan bevestigen dat OOo heel goed met OpenType fonts omgaat, nu.

Om een idee te krijgen van welke fonts nu ondersteund zijn en welke ik graag gebruik, verwijs ik even naar mijn tekstdocument (PDF) met de fonts geëmbed.


Hierboven een voorbeeld. Vroeger was ik opgescheept met Palatino op Windows, en URW Palladio/Free Paladin op Linux als ik een elegant serif font wou gebruiken - als ik echt stijl wou kon ik voor Garamond gaan. Maar de goede OpenType fonts werkten niet. Nu kan ik bijvoorbeeld OFL Sorts Mill Goudy gebruiken (die overigens nu ook een TrueType variant hebben!) en een keur aan andere prachtige fonts.

AbiWord en andere teksverwerkers ondersteunden OpenType al een hele tijd, dus ik ben blij dat OpenOffice.org eindelijk ook ondersteuning voor OpenType heeft.

Geen opmerkingen: