05 januari, 2009

Ubuntu, week 8

Allereerst, prettige feesten en een gelukkig 2009!

Wow. Ik gebruik Ubuntu nu al twee maanden! Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de stabiliteit, en verbaasd van de snelheid. En ik ontdek nog wat nieuws terwijl ik met Ubuntu pruts!

Wist je dat, als je over een muziekbestand hovert (vb. ".mp3") dat je een preview hoort totdat je je muis terug verplaatst? Handig! Je kunt ook de knoppen van de open vensters herarrangeren naar hoe jij dat wilt!

GNOME voelt gewoon intuïtief aan. KDE hangt er teveel "bells and whistles" aan om echt productief bezig te zijn. GNOME is simpel, gemakkelijk en voelt lichtjes aan. Daarom kies ik persoonlijk voor GNOME. Ik heb even KDE gedraaid maar dat viel niet echt mee. Font smoothing lukte maar niet en desktop effects waren een echte ramp. En ik had de juiste drivers.

Ik installeerde GNOME en ik voelde dat prachtige gevoel dat ik had toen ik voor de eerste keer GNOME zag: het gevoel van vrijheid. Wil je die balk daar? Doe maar! Resizen van iconen gaat ook perfect, en alles is handig en klaar. Dat willen we toch? Ik begrijp echter wel dat sommige mensen KDE liever hebben, no worries.

Maar wat ik echt van GNOME geweldig vind, is het feit dat alles er gelikt en toch simpel uitziet. Mooi voor het oog, maar ook geweldig functioneel. Dat ontbreekt bij Windows. En bij Apple offeren ze functionaliteit op voor eye-candy.

Daarom hou ik van Linux, en vind ik Ubuntu geweldig. Nu leer ik enkele basiscommando's voor in een terminal. Je kan er enorm veel mee. Amai. Ik ben benieuwd wat Jaunty Jackalope ons zal brengen.

Geen opmerkingen: