12 juli, 2010

Thunderbird als alternatief voor Evolution (deel 2)

Dit is het tweede deel van een reeks Thunderbird als alternatief voor Evolution. Deel 1 kan je hier lezen: Thunderbird als alternatief voor Evolution (deel 1) 

Berichten opstellen en het adresboek

In het eerste deel sprak ik over de snelheid van Thunderbird, maar Thunderbird wordt ook geleverd met een krachtig adresboek en berichten opstellen kan je ook gemakkelijk doen, zelfs als er veel opmaak en stijlen nodig zijn.


Dit is het Nieuw bericht: venster. Hier kan je nieuwe berichten opstellen om als e-mail door te sturen naar mensen. Meestal is je tekst zonder opmaak, maar als het nodig is heeft Thunderbird vele opmaakmogelijkheden, en als je met stijlen werkt is het mogelijk om zelfs een inhoudsopgave (!) in een e-mail te gooien.


Ook het adresboek is krachtig. Ik verzamel mijn contacten in de verzamelde adressen, en mijn nieuwsbrieven in het persoonlijke adresboek. Je kan alle details van personen invullen in het adresboek.

In het hoofdvenster van Thunderbird (het Postvak IN) heb je ook een preview van het bericht, waar het opzij of onderaan kan weergeven worden.


Je kan daar het bericht beantwoorden, doorsturen, archiveren, markeren als ongewenst of verwijderen. Bovenaan is er nog een zoekoptie om te zoeken in dit bericht of in je hele inbox (zoals al in deel 1 gezegd werd).

Over de toekomst van de e-mail
 Een hele hoop mensen beginnen te zeggen dat het einde van de e-mail ten einde loopt met de komst van de sociale media zoals Facebook, Netlog, LinkedIn, etc. Ikzelf denk niet dat de e-mail daardoor zal verdwijnen.

We vergeten blijkbaar dat we ons allemaal moeten aanmelden met een e-mailadres als startpunt. Ook zakelijke conversaties zullen niet via Twitter worden gemaakt, geloof ik.  Daarom zal de e-mail nog wel even voortbestaan. En ja, natuurlijk is het mogelijk om privé-conversaties te hebben via Twitter en Facebook, maar via mail bereiken die berichten toch direct de desktop via de desktop-client. En ja, nu bereikt de sociale media ook onze desktop via Gwibber, maar toch denk ik dat zakelijke gebruikers iets minder snel naar de sociale media willen gaan springen.

Geen opmerkingen: