21 februari, 2010

Linux Mint (uiteindelijke versie) onderzocht!

Ik heb vandaag even Linux Mint 8 getest, Mint 8 is gebaseerd op Ubuntu 9.10, de huidige versie van Ubuntu.


Deze versie draagt de codenaam "Helena" en kan je, net zoals Ubuntu, gewoon vrij downloaden en verspreiden. Sinds Mint gebaseerd is op Ubuntu worden sommige updates gewoon van Ubuntu overgenomen!

Daardoor werkt dus ook Ubuntu Tweak op Mint. En dus ook de VirtualBox Additions. De standaard terminal heeft altijd een wijsheid (of juist geen wijsheid maar gewoon een citaat...) als enkele regels samen met de afbeelding van een koe. Dit kan je uitschakelen, trouwens, als je niet met de koe kunt lachen.


Mint wordt standaard geleverd met Shiki-Colors, een thema dat ik zelf op Ubuntu gebruik, dus qua themakeuze zitten ze al heel goed! (Xubuntu gebruikt trouwens ook Shiki-Colors, maar de blauwe variant)


De grootste verschillen die je vindt met Ubuntu zijn de opmerkelijkste - de updater is anders, er is een welkomscherm, de vertalingen zijn completer (denk ik, ik moet dat nog even verifiëren) en er zijn andere apps. Zo is Evolution (mijn emailclient naar keuze) niet meegeleverd, maar Mozilla's Thunderbird.


Toepassingen installeren is simpel - de populaire toepassingen installeren is gewoon aanvinken, en dan heb je nog steeds de keuze tussen duizenden andere toepassingen die je kan aanvinken in een grotere lijst.


Ook de updates-manager is anders - elke update krijgt een prioriteit of "niveau" (3 tot 1) met de hoogste cijfers de updates met de hoogste prioriteit.

Ik heb tot nu toe Mint 8.0 nog maar heel oppervlakkig bekeken, maar voor de rest zal je merken dat dit nog steeds GNOME is, en in het algemeen is er niet veel aanpassen nodig om met Mint te leren werken.

Dus, als Ubuntu niet genoeg is, kan je altijd Mint proberen, heb je meestal succes mee (ik heb de vorige versies vroeger eens doornomen - met name versies 6 en 7) bij enkele machines waarop Ubuntu niet draaide, deed Mint het wel!

Voor alle updates die ik bij het testen installeerde, hoefde ik overigens niet te herstarten, iets wat ik wel moest doen met een clean Ubuntu installatie tegenwoordig. Om een lang verhaal kort te maken: Ubuntu is ver gekomen, en Mint ook; toen ik Mint vorig jaar testte was ik aangenaam verrast, en nu opnieuw.


Ondertussen zijn er in de wereld van Ubuntu niet echt veel interessante updates geweest voor de ontwikkelingsversie (Lucid Lynx) maar zodra er interessante dingen veranderen, komt er weer een artikel over Lucid Lynx.

Toevoeging: 


Out-of-the-box is er ook ondersteuning voor een firewall in Linux Mint (en nog enkele andere extra tools)! 

En ook de standaardcodecs worden meegeleverd, waardoor je praktisch alle media kan afspelen zonder restricties. Dit is ook wel fijn.

1 opmerking:

LinuxAdventures zei

Ik gebruik al een maand of 2 Helena op een Aspire One, de 8 gb ssd versie. Draait gewoon zeer goed. Af en toe trekt de onboard videokaart het niet helemaal, scherm wordt dan grijsgetint en de laptop reageert dan ff niet. Heb wel 1,5 gb ram. Verder niets dan lof, netwerk wordt herkent en mappen geshared, printer in 1 keer herkent..Video/geluid werkt out of the box, microfoon en webcam ook.
Kortom, draait zeer goed.