11 december, 2008

Ubuntu, week 6

Ubuntu, ik gebruik het nu al zes weken! Wat gaat de tijd toch snel. Wat heb ik besloten na zes weken? Gaat Ubuntu eraf vliegen? Wel, nee. Ik zal het volledige verhaal nu even vertellen.

Ik had veel positieve kritiek gehoord over Ubuntu, en was dus ook aan het wachten op de laatste release, die voor de eerste keer mijn router zou moeten ondersteunen. De enige distro die dat deed was toen Fedora 9. Ik downloadde al snel de laatste release candidate van Ubuntu, en installeerde die met Wubi. Met Wubi kan je Linux naast Windows dual booten zonder je schijf in te delen in partities (zoals ext3). Het voordeel van zo'n partities (waar ik nu wel mee werk) is dat deze enorm snel zijn in tegenstelling tot NTFS (de Windows schijfindeling). Ext3 is een Unix indeling, en is ook merkelijk sneller. Een map met video's openen (1,35 GB) duurt een halve seconde op Ubuntu, op Vista duurt dezelfde map openen iets minder dan twee minuten.

Ik gebruik nu Ubuntu 8.10 en ben heel tevreden. De snelheid is fenomenaal, en de UI is zeer mooi en veranderbaar.

Geen opmerkingen: